IGiPZ PAN > Badania > Projekt

Wiejsko-miejski transfer wiedzy – modele współzależności

Termin: -

Kierownik: Jerzy Bański

Wykonawcy: Jerzy Bański, Maria Bednarek-Szczepańska

Numer projektu: 2021/41/B/HS4/02055

(projekt OPUS)

Głównym celem projektu jest opracowanie modeli współzależności w wiejsko-miejskim transferze

wiedzy, a w szczególności pomiędzy migrantami i społecznością lokalną (“newcomers” i “oldtimers”).

Czterema celami szczegółowymi, umożliwiającymi realizację celu głównego, są:

- identyfikacja i diagnoza grup migrantów oraz form jakie przybiera ich migracja na wieś;

- określenie kategorii i typów wiedzy podlegającej transferowi;

- identyfikacja dominujących kierunków i natężenia transferu wiedzy;

- określenie konsekwencji transferu wiedzy dla obydwu grup i dla przestrzeni wiejskiej.

Istotą projektu jest fakt znaczenia występujących interakcji między mieszkańcami przeprowadzającymi się na

wieś (czasowo lub na stałe) a społecznością lokalną. Istnieją rożne kategorie osób migrujących na wieś,

jednakże cechą wspólną tych migracji jest zetknięcie się dwóch odmiennych grup społecznych i rekonfiguracja

przestrzeni społecznej. Osoby migrujące mając zazwyczaj inne doświadczenie życiowe, wzorce oraz

kompetencje stanowić mogą nowe i odmienne od dotychczas występujących na wsi źródeł wiedzy dla

społeczności lokalnej. Równocześnie społeczność lokalna dysponująca własnymi kompetencjami, doskonale

znająca miejscowe uwarunkowania, zwyczaje oraz specyfikę, także może stanowić istotne źródło wiedzy dla

osób napływających na wieś.

W projekcie zakłada się zatem możliwość wystąpienia czterech modelowych sytuacji transferu wiedzy,

choć są to uproszczone, bazowe i hipotetyczne wzorce i w trakcie badań zakłada się również analizę relacji

wychodzących poza poniższe modelowe wzorce:

- relacja jednokierunkowa 1 „oldtimers → newcomers”;

- relacja jednokierunkowa 2 „newcomers → oldtimers”;

- relacja dwukierunkowa (wzajemna wymiana wiedzy);

- brak relacji.

Proponowane badania mają charakter teoretyczny, poznawczy i aplikacyjny. Cel teoretyczny jest

przede wszystkim związany z opisem i przestrzennym wykonaniem typologii możliwych interakcji w zakresie

transferu wiedzy pomiędzy migrantami i społecznością lokalną na obszarach wiejskich. Wyniki badań

empirycznych przyniosą wartość poznawczą w zakresie identyfikacji miejsc i form, w których migranci

osiedlają się na obszarach wiejskich, określenia intensywności i kierunku dominującego transferu wiedzy oraz

określenia kategorii i typów tej wiedzy. Zwrócona zostanie również uwaga na aspekt praktyczny, poprzez

określenie konsekwencji dokonującego się transferu wiedzy dla migrantów, społeczności lokalnej i obszarów

wiejskich.

Wróć