Projekt


MultiModAcc

Multimodalna dostępność transportem publicznym na poziomie gminnym w Polsce

 

   

Przedmiot

Cele

Hipoteza badawcza

Stan wiedzy

Metodyka badawcza

Znaczenie projektu

Oczekiwane wyniki

Literatura

Cele projektu można podzielić na metodyczne, poznawcze oraz aplikacyjne. Celem głównym projektu, mającym charakter poznawczy, jest diagnoza stanu multimodalnej (autobusowej, kolejowej i lotniczej) czasowej oraz kosztowej dostępności transportem publicznym gmin w Polsce obliczonej za pomocą modelu potencjału: 1. dla każdej z gałęzi transportu niezależnie i 2. z uwzględnieniem możliwości przesiadek między podsieciami (przy założeniu, że wszystkie podsieci tworzą jedną wspólną sieć). Zakłada się porównanie dostępności multimodalnej z dostępnością transportem indywidualnym (samochód osobowy) zarówno dla krótkich, jak i długich podróży, co pozwoli na rozpoznanie obszarów (gmin) o szczególnie gorszej dostępności transportem publicznym w relacji do transportu indywidualnego. Celem uzupełniającym o charakterze metodycznym jest zaproponowanie metodologii badawczej obliczania multimodalnej dostępności transportem publicznym z wykorzystaniem modelu potencjału, w tym metodologii badawczej dotyczącej: 1. Szacowania społeczno-ekonomicznej wartości czasu podróży (socio-economic value of time) i obliczania w warunkach polskich tzw. uogólnionego kosztu podróży złożonego z czasu, kosztu oraz wygody podróżowania (generalized cost); 2. Obliczania elastyczności dochodowej popytu i elastyczności krzyżowych popytu między transportem lotniczym a kolejowym oraz między transportem kolejowym a autobusowym w kontekście dóbr substytucyjnych (transport elasticities), a tym samym szacowania dostępności dla nisko- oraz wysokodochodowych podróżnych; 3. Szacowania dostępności dla krótkich i długich podróży na podstawie różnicowania parametru beta w wykładniczej funkcji oporu przestrzeni (exponential distance decay function). Celem uzupełniającym o charakterze metodyczno-aplikacyjnym będzie również skonstruowanie narzędzia umożliwiającego analizę multimodalnej dostępności potencjałowej z uwzględnieniem możliwości dokonywania przesiadek nazwanego MULTIMODACC (Multimodal Accessibility Calculation). Zakłada się, że czas potrzebny na przesiadkę pomiędzy różnymi gałęziami ruchu zostanie wliczony w najkrótszą ścieżkę podróży dla każdej relacji w postaci oporu na węzłach transportowych, którym są stacje kolejowe oraz porty lotnicze. Narzędzie aplikacyjno-badawcze pozwoli na dokonywanie podobnych analiz jak w transporcie drogowym zbudowana w Instytucie IGiPZ PAN aplikacja OGAM, która umożliwia analizę zmian dostępności w wyniku realizacji inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku transportu publicznego będzie zatem możliwe symulowanie wpływu zmian dostępności potencjałowej w wyniku oddania do użytku nowego połączenia lotniczego lub zmodernizowanej

   
   
   
   
   
 

© IGiPZ PAN   -   tekst Piotr Rosik