Projekt |
MultiModAcc Multimodalna dostępność transportem publicznym na poziomie gminnym w Polsce
|
Cele projektu można podzielić na metodyczne, poznawcze oraz aplikacyjne. Celem głównym projektu, mającym charakter poznawczy, jest diagnoza stanu multimodalnej (autobusowej, kolejowej i lotniczej) czasowej oraz kosztowej dostępności transportem publicznym gmin w Polsce obliczonej za pomocą modelu potencjału: 1. dla każdej z gałęzi transportu niezależnie i 2. z uwzględnieniem możliwości przesiadek między podsieciami (przy założeniu, że wszystkie podsieci tworzą jedną wspólną sieć). Zakłada się porównanie dostępności multimodalnej z dostępnością transportem indywidualnym (samochód osobowy) zarówno dla krótkich, jak i długich podróży, co pozwoli na rozpoznanie obszarów (gmin) o szczególnie gorszej dostępności transportem publicznym w relacji do transportu indywidualnego. Celem uzupełniającym o charakterze metodycznym jest zaproponowanie metodologii badawczej obliczania multimodalnej dostępności transportem publicznym z wykorzystaniem modelu potencjału, w tym metodologii badawczej dotyczącej: 1. Szacowania społeczno-ekonomicznej wartości czasu podróży (socio-economic value of time) i obliczania w warunkach polskich tzw. uogólnionego kosztu podróży złożonego z czasu, kosztu oraz wygody podróżowania (generalized cost); 2. Obliczania elastyczności dochodowej popytu i elastyczności krzyżowych popytu między transportem lotniczym a kolejowym oraz między transportem kolejowym a autobusowym w kontekście dóbr substytucyjnych (transport elasticities), a tym samym szacowania dostępności dla nisko- oraz wysokodochodowych podróżnych; 3. Szacowania dostępności dla krótkich i długich podróży na podstawie różnicowania parametru beta w wykładniczej funkcji oporu przestrzeni (exponential distance decay function). Celem uzupełniającym o charakterze metodyczno-aplikacyjnym będzie również skonstruowanie narzędzia umożliwiającego analizę multimodalnej dostępności potencjałowej z uwzględnieniem możliwości dokonywania przesiadek nazwanego MULTIMODACC (Multimodal Accessibility Calculation). Zakłada się, że czas potrzebny na przesiadkę pomiędzy różnymi gałęziami ruchu zostanie wliczony w najkrótszą ścieżkę podróży dla każdej relacji w postaci oporu na węzłach transportowych, którym są stacje kolejowe oraz porty lotnicze. Narzędzie aplikacyjno-badawcze pozwoli na dokonywanie podobnych analiz jak w transporcie drogowym zbudowana w Instytucie IGiPZ PAN aplikacja OGAM, która umożliwia analizę zmian dostępności w wyniku realizacji inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku transportu publicznego będzie zatem możliwe symulowanie wpływu zmian dostępności potencjałowej w wyniku oddania do użytku nowego połączenia lotniczego lub zmodernizowanej |
|
© IGiPZ PAN - tekst Piotr Rosik |