Projekt


MultiModAcc

Multimodalna dostępność transportem publicznym na poziomie gminnym w Polsce

 

   

Przedmiot

Cele

Hipoteza badawcza

Stan wiedzy

Metodyka badawcza

Znaczenie projektu

Oczekiwane wyniki

Literatura

Andersen, 2005, Andersen, J.L.E., Light rail project in Copenhagen – the Ring 2½ corridor, Master Thesis at Centre for Traffic and Transport (CTT), 2005 (in Danish)

BAK Basel Economics, 2004, Die internationale Verkehrsanbindung der Schweiz in Gefahr? Volkswirtschaftliche Beurteilung der Erreichbarkeit des Wirtschaftssandortes Schweiz und seiner Regionen, Basel: BAK Basel Economics.

Bröcker J., 1989, How to eliminate certain defects of the potential formula, Environment and Planning, 21, s. 817-830.

Bruinsma F.R., Rietveld P., 1998, The accessibility of European cities: theoretical framework and comparison of approaches, Environment and Planning, 30, 3, s. 499-521.

Bruinsma, F., Rietveld, P. , 1993, Urban agglomerations in European infrastructure networks, Urban Studies 30, 919-934

Chojnicki Z., 1966, Zastosowanie modeli grawitacji i potencjału w badaniach przestrzenno-ekonomicznych, Studia, 14, KPZK PAN, Warszawa, 127 s.

Domańska A., 2006, Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, PWN, Warszawa, s. 260

Domański R., 1963, Zespoły sieci komunikacyjnych, Praca Geograficzne, Warszawa, s. 110 s.

Geurs K. T., Ritsema van Eck, 2001, Accessibility Measures: Review and Applications. RIVM report 408505 006, National Institute of Public Health and the Environment, Bilthoven

Gutiérrez J., 2001, Location, economic potential and daily accessibility: an analysis of the accessibility impact of the high-speed line Madrid–Barcelona–French border, Journal of Transport Geography, 9, s. 229-242.

Gutiérrez J., Conzález R., Gómez G., 1996, The European high-speed train network: predicted effects on accessibility patterns, Journal of Transport Geography, 4, s. 227-238.

Guzik R., 2003, Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.

Hansen W.G., 1959, How accessibility shapes land-use, Journal of the American Institute of Planners, 25, 73-76.

Keeble D., Owens P.L., Thompson C., 1982, Regional accessibility and economic potential in the European Community, Regional Studies, 16, s. 419-432.

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2010, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, Biuletyn KPZK 241, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa, 167 ss

Ratajczak M., Infrastruktura w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1999

Ratajczak W., 1999, Modelowanie sieci transportowych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 274 s.

Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Prace Geograficzne, IGiPZ PAN, Warszawa, z. 231, 310 s.

Rosik P., Szuster M., 2008, Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 137 s.

Spiekermann K., Neubauer J., 2002, European Accessibility and Peripherality: Concepts, Models and Indicators, Nordregio Working Paper, Stockholm.

Spiekermann K., Schürmann C., 2007, Update of selected potential accessibility indicators. Final report, Spiekermann & Wegener, Urban and Regional Research (S&W), RRG Spatial Planning and Geoinformation.

Spiekermann, K., Aalbu, H., 2004, Nordic Peripherality in Europe. Nordregio Report 2005, 4, Stockholm.

Spiekermann, K., Grimm, J., Schürmann, C., 2001, Transport Systems and Accessibility. Study for the INTERREG IIc Project GEMACA II (Group for European Urban Areas Comparative Analysis), Spiekermann & Wegener, Urban and Regional Research and Institute of Spatial Planning, University of Dortmund, Dortmund.

Spiekermann, K., Wegener, M., 1994, Trans-European Networks and unequal accessibility in Europe, Paper presented at the NECTAR Working Group 3 Workshop 'Infrastructure and Peripheral Regions in Europe' at Molde, College, Molde, Norway.

Spiekermann, K., Wegener, M., 1996, Trans-European networks and unequal accessibility in Europe, European Journal of Regional Development, 4, 35-42

Taylor Z., 1979, Przestrzenna dostępność miejskiego systemu transportowego Poznania, Studia, KPZK PAN, 67, Warszawa, 92 s.

Taylor Z., 1999, Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej, Prace Geograficzne, 171, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa, 239 s.

Truder, 2005, Truder Tørset, Kollektivmodellering – Can existing transport models be developed so they become more suited for analyses of public transport? Doctoral thesis at NTNU, 224, Trondheim, Norge, ISBN 82-471-7349-2., 2005 (in Norwegian).

Wegener, M., Eskelinnen, H., Fürst, F., Schürmann, C., Spiekermann, K., 2001, Criteria for the Spatial Differentiation of the EU Territory: Geographical Position, Forschungen 102, 2, Bonn, Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung.

   
   
   
   
   
 

© IGiPZ PAN   -   tekst Piotr Rosik