Projekt


MultiModAcc

Multimodalna dostępność transportem publicznym na poziomie gminnym w Polsce

 

   

Przedmiot

Cele

Hipoteza badawcza

Stan wiedzy

Metodyka badawcza

Znaczenie projektu

Oczekiwane wyniki

Literatura

Rozkład przestrzenny dostępności transportem publicznym różni się znacznie od rozkładu przestrzennego dostępności komunikacją indywidualną. Dla krótkich podróży lepszą dostępnością charakteryzują się obszary aglomeracji, gdzie transport publiczny stanowi alternatywę dla transportu indywidualnego. Dla dłuższych podróży transport publiczny jest alternatywą dla transportu indywidualnego jedynie na wybranych połączeniach międzyaglomeracyjnych (istnienie połączeń lotniczych oraz szybkich połączeń kolejowych). W przypadku uogólnionego kosztu podróży (uwzględniającego jako element oporu przestrzeni czas, koszt i wygodę podróżowania) rozkład przestrzenny dostępności znacznie się różni w stosunku do czasu. Dostępność znacznie wzrasta dla podróżnych wysokodochodowych, choć wzrost ten jest szczególnie widoczny w międzyaglomeracyjnych potokach ruchu, dla których istnieją szybkie połączenia lotnicze i (na wybranych relacjach) kolejowe.

   
   
   
   
   
 

© IGiPZ PAN   -   tekst Piotr Rosik