Instytut
STATUT
STATUT
INSTYTUTU GEOGRAFII I PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA
IM. STANISŁAWA LESZCZYCKIEGO
POLSKIEJ AKADEMII NAUK
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego, zwany dalej Instytutem, jest instytutem naukowym Polskiej Akademii Nauk.
§ 2
Instytut działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz.U. 2015 poz. 1082);
- Statutu Polskiej Akademii Nauk uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne Polskiej Akademii Nauk z dnia 9.12.2010 r., zatwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów;
- uchwały nr 12/52 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 14 października 1952 r. w sprawie powołania Instytutu Geografii, zatwierdzonej uchwałą Prezydium Rządu nr 789/53 z dnia 10 października 1953 r.;
- decyzji nr 113/74 Sekretarza Naukowego PAN z dnia 25 listopada 1974 r. w sprawie zmiany nazwy Instytutu Geografii;
- decyzji nr 10/97 Sekretarza Naukowego PAN z dnia 21 kwietnia 1997 r. w sprawie zmiany nazwy Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania;
- niniejszego Statutu.
§ 3
1) Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
2) Instytut może tworzyć i posiadać swoje jednostki organizacyjne na terenie całego Kraju.
3) Instytut posiada osobowość prawną.
§ 4
Instytut używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego Polskiej Akademii Nauk.
II ZADANIA INSTYTUTU
§ 5
1) Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk geograficznych oraz przestrzennego zagospodarowania oraz upowszechnianie wyników tych badań.
§ 6
2) Do zadań Instytutu należy w szczególności:
- prowadzenie prac badawczych w zakresie: geografii fizycznej (geomorfologii, paleogeografii czwartorzędu, hydrologii, klimatologii, geoekologii i ochrony środowiska), w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej (geografii miast, ludności, geografii rolnictwa i obszarów wiejskich, przemysłu, komunikacji i usług), geografii politycznej, kartografii, przestrzennego zagospodarowania, rozwoju lokalnego i regionalnego,
- kształcenie pracowników naukowych oraz specjalistów o szczególnych kwalifikacjach w zakresie nauk geograficznych,
- wspieranie osób rozpoczynających karierę naukową,
- przekazywanie wyników prac naukowych instytucjom rządowym i władzom samorządowym, w celu ich wdrożenia do gospodarki,
- rozwijanie międzynarodowej współpracy naukowej poprzez prowadzenie projektów badawczych wspólnie z partnerami zagranicznymi oraz uczestniczenie w konsorcjach naukowych,
- upowszechnianie wiedzy w zakresie prac prowadzonych w Instytucie,
- prowadzenie działalności wydawniczej,
- wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz zleconych przez władze Polskiej Akademii Nauk.
§ 7
Zadania wymienione w § 6 Instytut realizuje w szczególności przez:
- prowadzenie badań naukowych,
- publikowanie wyników prac badawczych,
- nadawanie stopni naukowych zgodnie z posiadanymi uprawnieniami,
- prowadzenie Studiów Doktoranckich oraz działalności z zakresu kształcenia kadr naukowych (jak w p. 8)
- ochronę własnych, oryginalnych rozwiązań naukowych i technicznych w kraju i za granicą,
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi,
- opracowywanie ekspertyz i udzielanie opinii w zakresie problematyki naukowej Instytutu,
- organizowanie zebrań naukowych (konferencji, zjazdów, sympozjów, seminariów naukowych itp.),
- współdziałanie z instytucjami upowszechniania wiedzy w dziedzinach określonych w § 6,
- prowadzenie centralnej biblioteki naukowej w zakresie geografii i ochrony środowiska.
III ORGANIZACJA INSTYTUTU
§ 8
1) Organami Instytutu są:
- Dyrektor
- Rada Naukowa,
2) Instytutem kieruje Dyrektor.
§ 9
1) Prezes Polskiej Akademii Nauk powołuje na Dyrektora Instytutu osobę wybraną w drodze konkursu na okres 4 lat.
2) Zastępcami Dyrektora są:
- zastępca Dyrektora do spraw naukowych,
- zastępca Dyrektora do spraw administracyjno-technicznych.
3) Dyrektor Instytutu powierza funkcję zastępcy do spraw naukowych kandydatowi zaopiniowanemu przez Radę Naukową.
4) Zastępca Dyrektora do spraw naukowych może zostać odwołany z funkcji przez Dyrektora, po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Naukową.
5) Dyrektor Instytutu powołuje zastępcę do spraw administracyjno-technicznych.
6) W umowach pomiędzy Instytutem a dyrektorem oraz w sporach z nim Instytut reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą Rady Naukowej spośród jej członków na okres kadencji dyrektora. W razie potrzeby zmiany pełnomocnika, zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio.
§ 10
1) Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie przy pomocy zastępców całością prac Instytutu i reprezentowanie go na zewnątrz,
- wykonywanie w stosunku do pracowników Instytutu m.in. czynności z zakresu prawa pracy zastrzeżone dla pracodawcy poprzez: (a) zatrudnianie i zwalnianie pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami, (b) powoływanie i odwoływanie kierowników wewnętrznych jednostek organizacyjnych, (c) ustalenie dla stanowisk kierowniczych (zastępców Dyrektora i kierowników jednostek organizacyjnych Instytutu) zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności z tytułu sprawowania przez nich kierownictwa i ciążącej odpowiedzialności za gospodarkę finansową i majątkową.
- opracowywanie programów rozwoju naukowego i gospodarczego Instytutu,
- ustalanie planu finansowego po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej,
- przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów, planów i sprawozdań z działalności Instytutu oraz wniosków w innych sprawach należących do zakresu jej działania,
- przygotowywanie projektów schematu struktury organizacyjnej Instytutu,
- ustalenie regulaminu organizacyjnego Instytutu,
- opracowanie regulaminu pracy Instytutu,
- koordynowanie międzynarodowej współpracy naukowej Instytutu,
2) Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Instytutu, odpowiada za gospodarowanie mieniem zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz odpowiada za wynik finansowy Instytutu.
§ 11
1) Do zadań zastępcy do spraw naukowych należy w szczególności:
- opracowywanie planów badań naukowych oraz sprawozdań z działalności Instytutu,
- ogólny nadzór nad prowadzonymi w Instytucie projektami badawczymi,
- współpraca z Radą Naukową Instytutu,
- organizowanie współpracy z innymi placówkami badawczymi i instytucjami,
- organizacja Studiów Doktoranckich,
- nadzór nad działalnością wydawniczą Instytutu,
- nadzór nad Biblioteką Instytutu,
- wykonywanie innych czynności koordynacyjno-kontrolnych wynikających z regulaminów, zarządzeń i decyzji Dyrektora Instytutu,
- zastępowanie Dyrektora w czasie jego nieobecności.
2) Do zakresu zadań zastępcy do spraw administracyjno-technicznych należy w szczególności:
- prowadzenie działań związanych z wyposażeniem Instytutu w materiały, sprzęt techniczny, aparaturę naukową,
- kierowanie działalnością administracyjną Instytutu w zakresie spraw: administracyjno-gospodarczych, remontowo-konserwacyjnych, lokalowych, inwentarzowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych, transportu samochodowego, spraw obronnych,
- współudział w opracowywaniu planów finansowych oraz analiz ekonomicznych działalności Instytutu,
- nadzór nad sprawami tajnymi i poufnymi dotyczącymi Instytutu,
- wykonywanie innych czynności w zakresie spraw administracyjno-technicznych wynikających z regulaminów, zarządzeń i decyzji Dyrektora Instytutu.
3) Szczegółowy zakres działania swoich zastępców ustala Dyrektor Instytutu.
§ 12
1) Dyrektor może powoływać organy doradcze i opiniodawcze tzn. kolegium Instytutu oraz wewnętrzne zespoły problemowe lub komisje.
2) Zakres działania i tryb pracy organów, o których mowa w ust. 1 określa decyzja Dyrektora o ich powołaniu.
§ 13
1) Liczba członków Rady Naukowej wynosi maksymalnie 40 osób.
2) Dokładną liczbę członków Rady oraz jej strukturę w poszczególnych kadencjach ustala w drodze uchwały ustępująca Rada Naukowa na swoim ostatnim posiedzeniu.
3) Kadencja Rady Naukowej wynosi 4 lata.
§ 14
W skład Rady Naukowej wchodzą z głosem stanowiącym:
- osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudnione w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy lub wybierani przez nich przedstawiciele w liczbie nie większej niż 25,
- członkowie Akademii wskazani do udziału w pracach Rady przez Wydział IV, w liczbie określonej przez ten wydział,
- osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego, w tym emerytowani pracownicy Instytutu - profesorowie i doktorzy habilitowani, wybitni specjaliści nie zatrudnieni w Instytucie lub zatrudnieni w nim w niepełnym wymiarze czasu pracy, wybrane zgodnie z trybem przewidzianym w § 16, w liczbie nie mniejszej niż 10,
- wybrani przedstawiciele innych pracowników naukowych (adiunktów, asystentów) zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy, w liczbie 3,
- wybrany przedstawiciel doktorantów,
- Dyrektor Instytutu i jego zastępca do spraw naukowych,
- wskazane przez przewodniczącego Centrum odpowiedniego ze względu na specjalność naukową nie więcej niż cztery osoby spoza Instytutu wyróżniające się wiedzą i znacznym dorobkiem w dziedzinie nauk geograficznych, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora.
§ 15
Udział osób spoza Instytutu w składzie Rady Naukowej nie powinien być mniejszy niż 30% .
§ 16
1) Ustala się następujący tryb wyboru członków Rady Naukowej wymienionych w § 14 pkt. 1, 3, 4 i 5:
- zebranie wyborcze organizuje Dyrektor Instytutu lub upoważniony przez niego zastępca ds. naukowych,
- aby wybory były prawomocne, powinno w nich uczestniczyć co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania;
- członkowie Rady Naukowej wymienieni w § 14 p. 3 są wybierani przez osoby wymienione w § 14 p. 1 i 2, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów,
- wybór 3 przedstawicieli innych pracowników naukowych (adiunktów, asystentów) oraz 1 przedstawiciela doktorantów odbywa się w głosowaniu tajnym spośród kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów,
- jeśli liczba osób z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudnionych w Instytucie przekroczy limit określony w § 14 p. 1, w skład Rady wchodzą wybrani ich przedstawiciele w liczbie 25.
2) Ustala się następujący tryb wyłaniania kandydatów na członków Rady Naukowej:
- kandydatów na członków Rady Naukowej wymienionych w § 14 p. 3 proponują ustępujący członkowie Rady na ostatnim jej posiedzeniu lub zgłaszają na piśmie w terminie ustalonym przez Radę. W obu przypadkach wymagana jest pisemna zgoda osób kandydujących,
- w wyborach 3 przedstawicieli adiunktów i asystentów wszyscy zatrudnieni w Instytucie na tych stanowiskach mają czynne i bierne prawo wyborcze,
- w wyborach przedstawiciela doktorantów wszyscy uczestnicy Studiów Doktoranckich w Instytucie mają czynne i bierne prawo wyborcze.
§ 17
Aktu powołania osób wybranych w skład Rady Naukowej dokonuje Wiceprezes nadzorujący Wydział IV Polskiej Akademii Nauk.
§ 18
1) Rada Naukowa Instytutu sprawuje bieżący nadzór nad działalnością Instytutu, dbając zwłaszcza o wysoki poziom jego działalności naukowej i rozwój osób rozpoczynających karierę naukową.
2) Rada Naukowa w szczególności:
- określa profil Instytutu, uwzględniając kierunki rozwoju światowej nauki,
- opiniuje i przyjmuje programy: badań, współpracy z zagranicznymi instytucjami naukowymi oraz działalności wydawniczej;
- ocenia i zatwierdza sprawozdania z działalności Instytutu;
- ocenia aktywność naukową pracowników Instytutu; tryb i częstotliwość dokonywania ocen określa regulamin uchwalony przez Radę,
- przeprowadza przewody doktorskie, habilitacyjne oraz nadaje stopnie naukowe doktora nauk o Ziemi w zakresie geografii oraz doktora habilitowanego nauk o Ziemi w zakresie geografii;
- przeprowadza postępowania i przedstawia wnioski o nadawanie tytułu naukowego profesora nauk o Ziemi,
- opiniuje wnioski Dyrektora Instytutu kierowane do Prezesa PAN o mianowanie na stanowisko profesora w Instytucie,
- uchwala sposób i tryb przeprowadzania konkursów na stanowiska naukowe w IGiPZ PAN,
- opiniuje wnioski Dyrektora o powoływanie kierowników naukowych jednostek organizacyjnych Instytutu,
- zgłasza kandydatury na członków Polskiej Akademii Nauk i do Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów,
- rozpatruje i opiniuje wnioski o nagrody naukowe Polskiej Akademii Nauk,
- uchwala Statut Instytutu i jego zmiany,
- uchwala Regulamin Studiów Doktoranckich i jego zmiany,
- opiniuje plan finansowy Instytutu,
- powołuje Rzecznika Dyscyplinarnego,
- sprawuje nadzór merytoryczny nad Studiami Doktoranckimi,
- opiniuje wniosek Dyrektora o powołanie kierownika Studiów Doktoranckich,
- podejmuje uchwały w innych sprawach zastrzeżonych do kompetencji Rady Naukowej , w Ustawie, Statucie Akademii lub Statucie Instytutu oraz wniesionych pod obrady przez członka Rady lub Dyrektora Instytutu.
- podejmuje uchwały o powołaniu pełnomocnika do reprezentowania Instytutu w umowach pomiędzy Instytutem a dyrektorem oraz w sporach z nim.
§ 19
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 20
1) Schemat struktury organizacyjnej stanowi załącznik do Statutu.
2) Wewnętrzną organizację Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.
IV TRYB WYBORU CZŁONKÓW KOMISJI DYSCYPLINARNEJ ORZEKAJĄCEJ W SPRAWACH DYSCYPLINARNYCH PRACOWNIKÓW NAUKOWYCH, INŻYNIERYJNO-TECHNICZNYCH I BADAWCZO-TECHNICZNYCH W PIERWSZEJ INSTANCJI
§ 21
1) Kandydatów do Komisji Dyscyplinarnej zgłaszają kierownicy zakładów naukowych, po uzyskaniu ich zgody na kandydowanie w wyborach.
2) Wybory 3-osobowej Komisji Dyscyplinarnej odbywają się w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
3) Komisję Dyscyplinarną wybierają wszyscy pracownicy naukowi, inżynieryjno-techniczni i badawczo-techniczni Instytutu.
4) Kadencja Komisji Dyscyplinarnej trwa 4 lata.
5) Komisja Dyscyplinarna wszczyna postępowanie dyscyplinarne na wniosek Rzecznika Dyscyplinarnego.
6) Rzecznika Dyscyplinarnego powołuje Rada Naukowa spośród pracowników naukowych Instytutu, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
7) Kadencja Rzecznika Dyscyplinarnego trwa 4 lata.
8) Zadania Rzecznika Dyscyplinarnego określa art. 112 p. 3-6 Ustawy z dn. 30 kwietnia 2010 r.
V POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22
Gospodarkę finansową Instytutu określają odrębne przepisy.
§ 23
Porządek wewnętrzny, prawa i obowiązki Instytutu jako pracodawcy oraz prawa i obowiązki pracowników Instytutu ustala regulamin pracy.
§ 24
Niniejszy Statut został uchwalony przez Radę Naukową Instytutu, w dniu 2 marca 2011 r., ze zmianami z dnia 14 marca 2018 r. i 20 czerwca 2018 r. zaopiniowany przez Wydział IV Nauk Technicznych PAN w dniu 20 lipca 2018 r., wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
§ 25
Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego zatwierdzenia.